Vanskelig å sove

Hva er søvnapné?

Under normal søvn holder musklene som kontrollerer tungen og den myke ganen luftveiene åpne. Når disse musklene avslappes under søvn, innsnevres luftveiene og det kan føre til snorking. Når tungen og svelgmusklene avslappes for mye, kan luftveiene lukkes helt og det oppstår gjentatte pustestans. Søvnapné er en sykdom hvor en sovende person får pustestopp i minst 10 sekunder. Det er varigheten på pustestoppet og antallet i løpet av en natt som avgjør alvorlighetsgraden.

Konsekvenser

Mennesker som lider av søvnapné og som kanskje erfarer hundrevis av apnefaser per natt, husker sannsynligvis ingenting av dette. Spesielt hvis disse menneskene sover alene, noe som ofte er tilfellet på grunn av den høylytte snokingen, eller bor alene, er de ofte ikke bevisst på sykdommen, selv etter flere år. Søvnapné kan føre til alvorlige helseplager som diabetes, hjerte-kar sykdommer, fedme og også økt risiko for ulykker i trafikken.

Noen av symptomene kan være:

• Ekstrem dagtretthet
  • Høyt blodtrykk
  • Ikke uthvilt når man våkner
  • Snorking
  • Irritasjon
  • Hyppige toalettbesøk i løpet av natta
  • Depresjon og angst
  • Morgenhodepine
  • Hukommelse og konsentrasjons svikt
  • Seksuelle funksjonsforstyrrelser/impotens
  • Munntørrhet
  • Sosiale problemer

Behandling

For å få stilt diagnosen søvnapné, må man foreta en søvnregistrering på et søvnsenter eller sykehus.

Søvnapné kan behandles på flere måter, blant annet med en søvnapnéskinne eller snorkeskinne. En av dem som er best på markedet i dag, er SomnoDent søvnapneskinne. Den består av en øvre og nedre tannskinne/gum som skyver underkjeven fremover og strammer dermed det myke vevet og musklene i de øvre luftveiene. Dermed forblir luftveiene åpne under søvn og vibrasjonen i vevet-den vanligste årsaken til snorking- forhindres/reduseres også.

Skinnen er individuelt tilpasset, patentert, låser ikke kjevene, åpner for et mer behagelig bevegelsesmønster, som gjør den bedre å ha i munnen. For eksempel er det ikke nødvendig å ta den ut for å snakke eller drikke.

For veldig mange pasienter er skinnen en meget attraktiv løsning for behandling av moderat til middels obstruktivt søvnapnésyndrom, spesielt for de med manglende toleranse av en CPAP-maskin.   Har du lyst å få mer informasjon angående søvnapné eller snorkeskinner, ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.